Szanowni Państwo, w dniach 16-18 listopada 2020 roku odbędzie się III sympozjum im. Zofii Trojanowiczej. Zachęcamy do zapoznania się z zaproszeniem i przesyłania abstraktów wystąpień.
III Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej
Romantyzm polski i romantyzmy europejskie:
Romantyczna fantastyka
(Poznań 16-18 listopada 2020 r.)
Zakład Literatury Romantyzmu IFP UAM w Poznaniu zaprasza na organizowane cyklicznie sympozjum poświęcone literaturze i kulturze romantyzmu, upamiętniające osobę i dokonania Profesor Zofii Trojanowiczowej.
Przedmiotem III sympozjum będzie fantastyka, jeden z najważniejszych kluczy do wyobraźni romantyków. Otwierał on zróżnicowane możliwości ekspresji nowych idei w czasach narastającego kryzysu zaufania do rozumowego poznania rzeczywistości. „Na zamku straszy w epoce Rozumu”, konstatował racjonalista zagubiony w chaosie Nocy Walpurgii w Fauście Goethego; „Romantyczne jest to, co ukazuje sentymentalną treść w fantastycznej formie” – uzupełniał Friedrich Schlegel, przekuwając interesującą nas korelację w estetyczną regułę.
Przyjmujemy szeroką definicję fantastyki, obejmującą wszystkie wyróżnione przez Rogera Caillois odmiany literackiej cudowności: baśniowość (np. działalność braci Grimm czy K.W. Wójcickiego), fantastyka (rozumiana jako fantastyka grozy, tu np. romantyczne echa gotycyzmu), fantastyka naukowa (np. Frankenstein i jego dziedzictwo).
Konferencja poświęcona romantycznej fantastyce – kategorii wielozakresowej, różnorodnej i transgresyjnej – otwiera szerokie możliwości: zachęca do ujęć interdyscyplinarnych i komparatystycznych prowadzonych w rozmaitych kluczach metodologicznych. Wystąpienia dotyczyć mogą zagadnień takich jak:
- fantastyka jako polemika: jej rola w dyskusji z racjonalistyczną epistemologią i klasycystyczną estetyką, ograniczającą zwykle fantastykę do funkcji alegorycznej;
- fantastyka i ludowość: ludowe inspiracje, zbieractwo baśni (np. bracia Grimm), klechd (K.W. Wójcicki), ich funkcja w narracjach narodowych i regionalnych, miejsce w strukturze romantycznego kosmosu (np. człowiek wobec przyrody), etyczny wymiar ludowej cudowności (zob. tezy M. Delaperrière) itp.
- fantastyka i mit: „starożytności słowiańskie” wobec mitologii nordyckiej czy tradycji grecko-rzymskiej, popularyzacja narracji Orientu (Schleglowie, T. Gautier, E.A. Poe i inni), „nowe mitologie”, alternatywne wersje mitu (np. Prometeusz wg B. Shelleya) synkretyzm mitologiczny (grecko-nordycki kosmos w Hyperionie J. Keatsa);
- granice fantastyki: oniryzm, szaleństwo, mistyka itp.;
- literackie korzenie fantastyki: wobec gothic revival, literackiego gotycyzmu i poezji ruin, inspiracje biblijne, Szekspirowskie tradycje romantycznej fantastyki, echa utopii (T. More, Voltaire, I. Krasicki i inni) itp.
- romantyczne teorie fantastyki: fantastyka i arabeska (F. Schlegel, E.A. Poe), „zawieszenie niewiary” (S.T. Coleridge), metafizyczność a fantastyczność (G. Sand), cudowność a iluzja teatralna (L. Tieck), fantastyka wobec estetyki wzniosłości (E.Burke, I. Kant), groteski (V. Hugo) itp.;
- fantastyka a teatr: rola fantastyki w teatrze romantycznym, problemy form oraz idei, wymagania stawiane machinie teatralnej, formy graniczne i synkretyczne (lesedrama, opera) itp.;
- fantastyka wobec narodzin kultury popularnej: początku prozy gatunkowej (powieść grozy, powieść tajemnic, fantastyka naukowa), ludowe (np. angielskie, niemieckie i polskie ballady) i mieszczańskie (np. nowele E.T.A. Hoffmanna) aspekty popkultury, rola fantastyki w realiach rynku masowego, konwencje literatury popularnej w funkcji metafory, symbolu czy alegorii (np. H. Balzac, S. Goszczyński, W. Łoziński) itp.;
- romantyczny bestiariusz: wampiry, strzygi, lamie, ondyny, świtezianki, homunkulusy, sobowtóry, tytani itd., ich kulturowe korzenie, symbolika i znaczenie dla literatury romantycznej;
- dziedzictwo romantycznej fantastyki: jej wpływ na kulturę współczesną, zwłaszcza popularną, np. w kinie: romantyczna groza a ekspresjonizm niemiecki czy surrealizm, poetyka filmów T. Burtona i J. Švankmajera, rozplenienie się mitu Frankensteina, romantyczni tytani, samotnicy i egotycy a współcześni superbohaterowie, romantyczna wizja średniowiecza zaadaptowana we współczesnej fantasy itd.
Zależy nam na tematach związanych nie tylko z literaturą polskiego romantyzmu, pragniemy gorąco zaprosić do udziału badaczy innych romantyzmów, angielskiego, francuskiego, niemieckiego, a zwłaszcza romantyzmów środkowo- i południowoeuropejskich.
Język obrad: polski i angielski.
Na zgłoszenia tematów wystąpień, przesyłanych na adres: symzofiitrojanowiczowej@gmail.com czekamy do 31 maja 2020 r.
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł. i pokrywa koszty materiałów konferencyjnych, cateringu i część kosztów planowanej publikacji tomu zawierającego referaty zakwalifikowane do druku. Organizatorzy nie zapewniają noclegów, natomiast służą pomocą w ich rezerwacji, w przypadku wcześniejszego zgłoszenia takiej prośby.
Zapraszamy do udziału w konferencji
W imieniu Komitet organizacyjnego:
Prof. dr hab. Krzysztof Trybuś
Dr hab. Wojciech Hamerski
The 3rd Zofia Trojanowiczowa Symposium
Polish Romanticism and European Romanticisms:
Romantic fantasy
(Poznan 16-18th November 2020)
The Department of Romantic Literature of the Institute of Polish Philology at Adam Mickiewicz University in Poznan would like to invite you to a cyclical symposium on Romantic literature and culture commemorating the person and achievements of Professor Zofia Trojanowiczowa.
The subject of the 3rd symposium will be romantic fantasy. It opened various possibilities of expressing new ideas in the times of a growing crisis of belief in the rational understanding of reality. ‘We are so wise, and yet is Tegel haunted”, stated
a rationalist lost in the chaos of Goethe’s Faust Walpurgis Night; ‘Romantic […] presents a sentimental content in a fantastic form’ – added Friedrich Schlegel, transforming the correlation we are interested in, into a an aesthetic rule.
We adopt a broad definition of fantasy comprising all the varieties of speculative fiction distinguished by Roger Caillois: fairy tale (e.g. the works of The Brothers Grimm or K.W. Wójcicki), the fantastic (understood as the fantasy of horror, here i.e. Romantic echoes of Gothicism), science fiction (e.g. Frankenstein and his legacy).
The conference devoted to romantic fantasy – a multi-range, diverse and transgressive category – opens multiple possibilities: encourages interdisciplinary and comparative approaches conducted in multiple methodological keys. The presentations may concern such issues as:
- fantasy as a polemic: its role in the discussion with rationalist epistemology and classicistic aesthetics, usually limiting fantasy to an allegorical function;
- fantasy and folklore: folk inspirations, gathering fairy tales (e.g. The Brothers Grimm) and folk stories (K.W. Wójcicki), their function in the national and regional narrations, their place in the structure of romantic cosmos (e.g. man towards nature), the ethical dimension of folk wonder (see M. Delaperrière’s theses), etc.;
- fantasy and myth: ‘Slavic antiquities’ against Nordic mythology or Greko-Roman tradition, popularization of the narrative of the Orient (the Schlegels, T. Gautier, E.A. Poe and others), ‘new mythologies’, alternative versions of the myth (e.g. Prometheus by P.B. Shelley), mythological syncretism (Greek-Nordic cosmos in Hyperion by
Keats); - boundaries of fantasy: oneirism, madness, mysticism, etc.;
- literary roots of fantasy: towards Gothic Revival, literary Gothicism and the poetry of ruins, biblical inspirations, Shakespearean traditions of romantic fantasy, echoes of utopia (T. More, Voltaire, I. Krasicki and others), etc.;
- Romantic theories of fantasy: fantasy and arabesque (F. Schlegel, E.A. Poe), ‘suspension of disbelief’ (S.T. Coleridge), metaphysicality and fantasy (G. Sand), marvel and theatrical illusion (L. Tieck), fantasy against the aesthetics of sublimity
(E. Burke, I. Kant), grotesques (V. Hugo), etc.; - fantasy and theatre: the role of fantasy in the romantic theatre, problems of forms and ideas, requirements for the theatre machine, border and syncretic forms (closet drama, opera), etc.;
- fantasy towards the birth of popular culture: the beginning of genre prose (horror novel, mystery novel, science fiction), folk (e.g. English, German and Polish ballads), and bourgeois (e.g. E.T.A. Hoffman’s novellas) aspects of pop culture, the role of fantasy in the realities of mass market, conventions of popular literature in the functions of a metaphor, symbol or allegory (e.g. H. Balzac, S. Goszczyński,
Łoziński), etc.; - romantic bestiary: vampires, striga, lamas, ondines, water nymphs, homunkuli, doubles, titans, etc., their cultural roots, symbolism and meaning for Romantic literature;
- legacy of romantic fantasy: its influence of contemporary culture, especially popular culture, e.g. in cinema: romantic horror and German expressionism or surrealism, the poetics of T. Burton and J. Švankmajer’s films, the spread of the myth of Frankenstein, Romantic titans, loners and egotists versus modern times superheroes, Romantic vision of Middle Ages adapted in contemporary fantasy, etc.
We look forward to topics related not only to the literature of Polish Romanticism but we would also like to warmly invite scholars of other Romanticisms, English, French, German, and especially Central and South European Romanticisms.
Language of meetings: Polish and English.
Please send the topics of presentations at:
symzofiitrojanowiczowej@gmail.com before 31st May 2020.
The conference fee is 400 PLN and covers the costs of conference materials, catering and
a part of the costs of the planned publication of the volume containing papers qualified for printing. The organisers do not provide accommodation but are willing to assist with booking, in the event of prior request.
We welcome your participation in the conference
On behalf of the Organising Committee:
Prof. dr hab. Krzysztof Trybuś
Dr hab. Wojciech Hamerski, prof. of AMU