Mirella Kryś – doktorantka w Zakładzie Literatury Romantyzmu, absolwentka filologii polskiej. Pracę magisterską pt. „Wszystko się tu na dwoje roznosi” – Norwidowska wizja świata w dyptyku dramatycznym Tyrtej-Za kulisami”, traktującą o powiązaniu teatralnych doświadczeń romantyka z jego dramatyczną twórczością oraz o muzycznych elementach utworu, napisaną pod kierunkiem prof. Jerzego Fiećki, obroniła w 2016 roku. Rozprawa została wyróżniona w Wydziałowym Konkursie na Najlepsze Prace Magisterskie. W roku akademickim 2019/2020 została laureatką stypendium Fundacji im. Maurycego Mochnackiego. W trakcie studiów zajmowała się także włoskimi nowelami Cypriana Norwida, barokowym dziedzictwem w tekstach romantyków, teatrem XIX-wiecznym i jego związkami z operą, ideą korespondencji sztuk oraz zagadnieniem tłumaczeń audiowizualnych dzieł malarskich dla osób niewidomych i niedowidzących.
Rozprawę doktorską, pisaną pod opieką naukową prof. UAM dr hab. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej, zamierza poświęcić publikowanej na łamach „Biblioteki Warszawskiej” w latach 1853-1869 Kronice paryskiej Zofii Węgierskiej, analizując charakter tych felietonów w kontekście XIX-wiecznej, polskiej i francuskiej, krytyki sztuk.
e-mail: mirella.krys@amu.edu.pl
Wybrane publikacje:
- Barokowy teatr świata w „Księciu niezłomnym” Calderona/Słowackiego, „Ruch Literacki” 2018, z. 6 (351), s. 683-698.
- „Ażeby dowieść, że mogą chodzić, same chodzą” – kwestia kobieca w „Kronice paryskiej” Zofii Węgierskiej, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2019, nr 17, s. 89-100.
- „Więcej rozłamań” – recepcja twórczości Cypriana Norwida w latach 1905-1910, „Zeszyty Naukowe Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr 24 (1/2019), s. 65-81.
- За Нобеловата награда за литература на Хенрик Сенкевич. Между рецепцията на творбата и цялостното творчество, „Литературен Вестник” 2019, nr 41, ПОЛСКИТЕ НОБЕЛОВИ НАГРАДИ, s. 14-15 [wspólnie z Arkadiuszem Krawczykiem].
- Beauty and Truth in Cyprian Norwid’s Italian novellas, [w:] The Literature of Polish Romanticism in European Contexts, red. K. Trybuś, Wydawnictwo Peter Lang 2020.
- „Tam, gdzie brzmienie „z-siedmia się i z-traja”. Muzyczność w dyptyku dramatycznym Cypriana Norwida „Tyrtej-Za kulisami”, [w:] Oddźwięki – Odbicia – Odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, red. A. Borkowska-Rychlewska, R. Okulicz-Kozaryn, pomysł tomu i współredakcja A. Krawczyk, K. Karpińska, Poznań 2020, s. 67-80.
- „Kronika paryska” Zofii Węgierskiej wobec literatury francuskiej XIX wieku – casus Wiktora Hugo, [w:] Romantyk jako czytelnik, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2020.
- Spektakl zwielokrotniony w dyptyku dramatycznym „Tyrtej-Za kulisami”, „Studia Norwidiana” 2020, nr 38.
- Audiodeskrypcja – drzwi do świata sztuki audiowizualnej, „Język Polski w Szkole Podstawowej” 2019/2020, nr 2, ss. 160 [we współudziale B. Jerzakowskiej-Kibenko i M. Wrześniewskiej-Pietrzak].,
- Norwida twórczy dialog („O Norwidzie komparatystycznie”, red. Magdalena Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków 2019, ss. 468), „Ruch Literacki” 1/2020, s. 91-104. DOI: 10.24425/rl.2020.133841